Wegatletiek

Wegatletiek

AC TION is een atletiekvereniging die zowel voor de wedstrijdatleet als voor de recreatievere loper optimale omstandigheden schept voor het beoefenen van iemands favoriete sport.
Kwaliteit, effectiviteit en veiligheid staat hoog in het vaandel.
Er wordt getraind volgens vooraf opgestelde trainingsprogramma’s. Al onze trainers zijn gediplomeerde atletiekunie trainers.

Beginnende hardlopers:
Wij streven  naar een zo goed mogelijke begeleiding van beginnende sporters in het algemeen en de beginnende recreant in het bijzonder. Veel beginners onderschatten de belasting van het hardlopen en overschatten hun eigen belastbaarheid. Gevolg o.a. vele spier- en gewrichtsblessures.
Door beginnende lopers optimaal te begeleiden en de volle aandacht te geven proberen we dit soort blessures zoveel mogelijk te voorkomen. Dit doen we in samenwerking met het Start2Run-programma welke een paar keer per jaar door o.a. Runnersworld-Enschede wordt gestart. Na de basiscursus van 6 weken wordt bij AC Tion de mogelijkheid geboden om in een aparte groep “beginners” verder aan je duurvermogen en looptechniek te werken om zodoende na verloop van tijd eventueel door te stromen naar een hoger niveau-groep.
In overleg met de trainers kun je ook meteen aansluiten bij één van de niveaugroepen.

Recreatieve lopers:
AC TION kent verschillende niveau groepen voor de recreatieve hardloper.
Bij de beginnende loper is het optimaliseren en geleidelijk verhogen van het duurvermogen essentieel. Snelheid staat nog op het tweede plan, laat staan variatie in snelheid. Voor de meesten zal dus een instroom plaatsvinden op E-niveau. Deze niveau-groep loopt door de week per training maximaal 45 minuten en op zaterdag rond het uur. Afhankelijk van basisconditie en/of aanleg kan op een hogerniveau worden ingestoken. Deze groepen  trainen  doordeweeks minimaal anderhalf uur per training inclusief warming-up en loopscholing en op zaterdag minimaal 1 uur en maximaal anderhalf uur.
Op de zaterdag is de indeling gebaseerd op duurvermogen. Een groep tot 1 uur, een groep van 1 uur tot anderhalf uur en een groep vanaf anderhalf uur. Het is uiteraard mogelijk om afhankelijk van de conditie van de dag tijdelijk naar een ander niveau-groep over te stappen.
Bij voorkeur kom je de eerste keer  op de dinsdagavond omdat er dan op de baan getraind wordt en we dan een beter overzicht hebben van je belastbaarheidsniveau en je op basis hiervan beter kunnen adviseren.

Wedstrijdlopers:
Heb jij een goede conditie, een duurlooptempo van minimaal11 kmh en de ambitie om je hardlooptijden te verbeteren dan ben je van harte welkom bij de wedstrijdlopers. Jongere atleten vanaf 13 jaar en atleten die zich met name op baanwedstrijden richten (midden-lange afstandlopers) hebben de mogelijkheid op maandag, dinsdag, donderdag en zaterdag te trainen. Wegwedstrijdlopers trainen gezamenlijk op dinsdag, donderdag en zaterdag. Onze trainingsprogramma’s bestaan uit een mix van kracht, snelheid, souplesse en conditie onderdelen waarbij atleten toewerken naar een periode waarin ze willen pieken op regionale, nationale of internationale wedstrijden. Wedstrijdlopers zijn actief op de MILA afstanden van 800 tot 10.000 meter. Wegwedstrijdlopers lopen afstanden variërend van 5 km tot de marathon (42,2 km).

Trail en Ultra lopen:
Trailrunning wil zeggen ‘off-road hardlopen’: door de natuur, over smalle paadjes (Trails) en natuurlijke hindernissen zoals heuvels/bergen, rotsen en beekjes bedwingen. Steeds meer hardlopers zoeken deze uitdagingen op. Op zoek naar meer beleving in plaats van massale evenementen over asfalt en continu de focus op snellere tijden.
Ultralopers lopen afstanden die verder zijn dan de marathon (42,2 km). Wedstrijden waar ultralopers aan deelnemen kunnen onderverdeeld worden in  afstandslopen zoals 100 km of 100 mijl en tijdslopen zoals 6 uur en 24 uur hardlopen.
Daarnaast worden er veel combinaties van trail en ultra’s georganiseerd: de zogenaamde ultra-trails.
Enkele van onze trainers zijn ervaren trail, ultra en ultra-traillopers. Bij zowel de recreatieve groep als de wedstrijdgroep trainen atleten die deelnemen aan deze wedstrijden. Regelmatig worden de duurlopen verlengd of wordt er in het Teutoburgerwald op single tracks getraind.

 

Kijk onder trainingstijden voor meer informatie over de verschillende tijden waarop er getraind kan worden. ‎

Heb je belangstelling voor de beginners of recreatieve groep:
Patrick Goossens en Enith Bouwmeester; E-mail: loopgroepen@action48.nl

Heb je belangstelling voor de wedstrijdlopers, Trail of Ultralopen:
Mila: Marjolein Stegeman (marjoleinstegeman@gmail.com)
Wedstrijdlopers: Harry Dijk (053-4345530; info@runnersworld.nl) of Arie Fröberg (06-10591789/ 053-4760065; froberghuisman@kpnmail.nl)
Ultra en Trails: Arie Fröberg (06-10591789/ 053-4760065; froberghuisman@kpnmail.nl).

Nieuws